Lääkäri- ja hoitajavastaanotot

Epäiletkö saaneesi koronavirustartunnan?

Itsepalveluajanvaraus koronatestiin

Loviisalaisten ja lapinjärveläisten on nyt mahdollista varata itse aika Loviisaan drive in-koronanäytteenottoon sähköisesti osoitteesta koronabotti.hus.fi.

Palvelu on helppokäyttöinen; vastaa oirekyselyyn, tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteen avulla, täytä esitiedot ja varaa itsellesi aika. Saat vahvistuksen näytteenottoajasta sekä tulo-ohjeet tekstiviestillä. Näytevastauksen valmistuttua saat tekstiviestin koronatestin tuloksesta. Mikäli vastaus on positiivinen, kunnan tartuntatautitiimi soittaa sinulle. Itsepalveluna varatun koronavirustestin tulokset näkyvät Omakanta-palvelussa vielä tässä vaiheessa pienellä viiveellä. Voit varata aika drive in -koronanäytteenottoon myös lapsellesi.

Koronavirusoireisten testaaminen siitepölykaudella

Siitepöly ja katupöly aiheuttavat monille covid-19-infektioon sopivia oireita, kuten silmien kutinaa, vesinuhaa, yskää tai hengenahdistusta. Oireet ilmaantuvat erityisesti ulkona ja rauhoittuvat sisätiloissa.

  • Aloita allergialääkitys heti, jos tiedät kärsiväsi siitepölyoireista.
  • Mene kertaalleen covid-19-testiin heti tutunkin allergiaoireen alkaessa. Jos covid-19-testi on negatiivinen ja oireet lievenevät selvästi allergialääkityksellä, uutta testiä ei tarvita.
  • Mene uudestaan covid-19-testiin, jos allergiaoireet eivät helpota allergialääkityksen tehostamisesta huolimatta tai ne pahenevat tai saat muita covid-19-infektioon sopivia oireita, kuten kurkkukipu, haju- tai makuaistin muutos, pahoinvointi, ripuli, päänsärky tai lihaskivut.

Mikäli oireet eivät helpota ja tarvitset hoitoa allergiaoireisiin, ota yhteyttä Loviisan terveysasemaan joko Klinik-asiointipalvelun kautta tai puhelimitse 019 505 1300 arkisin kello 8–16.

Lääkäri- ja hoitajavastaanotot

Mikäli sinulle on osoitettu omahoitaja

Ota ensisijaisesti yhteyttä omahoitajaan kaikissa terveysasioissa, myös kiireellisissä asioissa. Parhaiten tämä onnistuu Klinik -asiointipalvelun kautta, palvelun kautta voit lähettää viestin suoraan omahoitajalle. Pyrimme vastaamaan kello 15 mennessä lähetettyihin yhteydenottoihin saman arkipäivän aikana. Tämän jälkeen lähetettyihin yhteydenottoihin vastaamme seuraavan arkipäivän aikana. Mikäli et pysty asioimaan sähköisesti, voit myös voittaa omahoitajalle arkisin kello 9–9.30 sekä kello 12.30–13. Mikäli et tavoita terveydenhoitajaa puhelinajalla, sinulle soitetaan takaisin.

Mikäli sinulle ei ole osoitettu omahoitaja

Ota ensisijaisesti yhteyttä terveyskeskukseen Klinik -asiointipalvelun kautta. Mikäli et pysty asioimaan sähköisesti, voit myös voittaa puh 019 505 1300 arkisin kello 8–16.

Mikäli kyseessä on tapaturma

Ota yhtetyttä terveyskeskuksen kiirevastaanotolle, puh. 019 505 1300 arkisin kello 8–16.

Mikäli kyseessä on akuutti hätätila soita hätänumeroon 112, tai Päivystysapuun, 116 117 (virka-ajan ulkopuolella)

Matkailijan terveysneuvonta

Suunnitteletko matkaa ulkomaille?

Hyvät neuvot ja riittävät ehkäisevät toimet ovat tärkeitä kaikille matkaan lähtijöille. Jos epäilet rokotussuojasi kaipaavan päivitystä, ota riittävän ajoissa (vähintään kaksi kuukautta ennen matkaa) yhteyttä terveydenhoitajaan!