Lääkäri- ja hoitajavastaanotot

Tältä sivulta löydät tietoa miten otat yhteyttä terveyskeskukseen.

Epäiletkö saaneesi koronavirustartunnan?

  • Varaa aika koronanäytteenottoon sähköisesti osoitteesta koronabotti.hus.fi
  • Voit myös tehdä sähköisen oirearvioinnin Klinik-asiointipalvelun kautta. Pyrimme vastaamaan kello 15 mennessä lähetettyihin yhteydenottoihin saman arkipäivän aikana. Tämän jälkeen lähetettyihin yhteydenottoihin vastaamme seuraavan arkipäivän aikana.
  • Mikäli et pysty asioimaan sähköisesti, voit myös soittaa Loviisan terveyskeskukseen, puh. 019 505 1300, puhelinpalvelu on auki arkisin kello 8–15. Vastaanotto toimii ainoastaan ajanvarauksella, soita aina etukäteen! Vastaanotto on auki arkisin kello 8–16.
    • Muina aikoina – soita päivystysapuun 116117 silloin, kun et pärjää koronavirustaudin oireiden kanssa kotona. Päivystysavussa tehdään oirekuvaasi ja vointiisi perustuva hoidon tarpeen arviointi ja sinut ohjataan tarkoituksen mukaiseen hoitopaikkaan oikea-aikaisesti. Päivystysapu ei palvele seuraavissa koronaan liittyvissä asioissa:
      • ajanvaraukset koronavirustestiin
      • koronavirustestitulosten tiedustelut
      • sairauslomatodistukset tai karanteenipäätökset
      • rokoteajanvaraukset
      • koronapassiin liittyvät tiedustelut
  • Hätänumero 112

Itsepalveluajanvaraus koronatestiin

Varaa aika koronanäytteenottoon sähköisesti osoitteesta koronabotti.hus.fi.

Palvelu on helppokäyttöinen; vastaa oirekyselyyn, tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteen avulla, täytä esitiedot ja varaa itsellesi aika. Saat vahvistuksen näytteenottoajasta sekä tulo-ohjeet tekstiviestillä. Näytevastauksen valmistuttua saat tekstiviestin koronatestin tuloksesta. Itsepalveluna varatun koronavirustestin tulokset näkyvät Omakanta-palvelussa vielä tässä vaiheessa pienellä viiveellä. Voit varata ajan koronanäytteenottoon myös lapsellesi.

 

Lääkäri- ja hoitajavastaanotot

Mikäli sinulle on osoitettu omahoitaja

Ota ensisijaisesti yhteyttä omahoitajaan kaikissa terveysasioissa, myös kiireellisissä asioissa. Parhaiten tämä onnistuu Klinik-asiointipalvelun kautta. Palvelun kautta voit lähettää viestin suoraan omahoitajalle. Pyrimme vastaamaan kello 15 mennessä lähetettyihin yhteydenottoihin saman arkipäivän aikana. Tämän jälkeen lähetettyihin yhteydenottoihin vastaamme seuraavan arkipäivän aikana. Mikäli et pysty asioimaan sähköisesti, voit myös voittaa omahoitajalle arkisin kello 9–9.30 sekä kello 12.30–13. Mikäli et tavoita terveydenhoitajaa puhelinajalla, sinulle soitetaan takaisin.

Mikäli sinulle ei ole osoitettu omahoitajaa

Ota ensisijaisesti yhteyttä terveyskeskukseen Klinik-asiointipalvelun kautta. Mikäli et pysty asioimaan sähköisesti, voit myös soittaa, puh. 019 505 1300, puhelinpalvelu on auki arkisin kello 8–15. Vastaanotto toimii ainoastaan ajanvarauksella, joten soita aina etukäteen!

Mikäli kyseessä on tapaturma

Ota yhteyttä terveyskeskuksen kiirevastaanotolle, puh. 019 505 1300. Puhelinpalvelu on auki arkisin kello 8–15. Vastaanotto toimii ainoastaan ajanvarauksella, soita aina etukäteen!

Mikäli kyseessä on akuutti hätätila soita hätänumeroon 112, tai Päivystysapuun, puh. 116 117 (virka-ajan ulkopuolella)

Matkailijan terveysneuvonta

Suunnitteletko matkaa ulkomaille?

Hyvät neuvot ja riittävät ehkäisevät toimet ovat tärkeitä kaikille matkaan lähtijöille. Jos epäilet rokotussuojasi kaipaavan päivitystä, ota riittävän ajoissa (vähintään kaksi kuukautta ennen matkaa) yhteyttä terveydenhoitajaan!