Lääkäri- ja hoitajavastaanotot

Terveydenhuollossa hoitoon ohjaus tapahtuu aina hoidon tarpeen arvioinnin perusteella lääketieteellisen hoidon kiireellisyyden mukaan.

Kun tarvitset sairaanhoitopalveluja, ota yhteyttä puhelinpalveluun, puh. 019 505 1300 arkisin klo 8–16. Hoitohenkilökunta tekee hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa sinut tarkoituksenmukaiselle vastaanotolle. Puhelinpalvelu ohjaa sinut myös tarvittaesa  suoraan päivystykseen.
Hädän hetkellä, soita 112!  Soita välittömästi hätänumeroon 112 jos kyseessä on esim. kova rintakipu, halvausoireet, tajuttomuus, hengitysvaikeus, vaikea tapaturma tai myrkytysepäily. Noudata hätäkeskuksen ohjeita.

Lääkärin vastaanotto

Tyypillisiä vastaanotolla hoidettavia asioita ovat

  • kroonisten sairauksien vuosikontrollit
  • ajokortti- ja muut todistusasiat.

Reseptien uusinta ensisijaisesti Omakanta-palvelun kautta.

Sairaanhoitajan/terveydenhoitajan vastaanotto

Tyypillisiä hoitajan vastaanotolla hoidettavia asioita ovat

  • erilaiset toimenpiteet, mm. injektiot, haavahoidot, korvahuuhtelut ja kuulotutkimukset
  • akuutit infektiot kuten flunssa tai silmätulehdus (hoitaja kirjoittaa tarvittaessa sairaustodistuksen työnantajaa varten).

Kroonisten sairauksien seuranta ja hoito tapahtuu yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaan.

Matkailijan terveysneuvonta

Suunnitteletko matkaa ulkomaille?

Hyvät neuvot ja riittävät ehkäisevät toimet ovat tärkeitä kaikille matkaan lähtijöille. Jos epäilet rokotussuojasi kaipaavan päivitystä, ota riittävän ajoissa (vähintään kaksi kuukautta ennen matkaa) yhteyttä terveydenhoitajaan!

Hygieniahoitaja

Hygieniahoitajan työhön sisältyy

  • hygienia-asioista huolehtiminen
  • infektioiden torjunta ja valvonta
  • tartuntatautien ehkäisy ja selvittelytyöt
  • yhteistyö alueen muiden laitoksien kanssa (sekä yksityiset että kunnalliset)
  • koulutuksien järjestäminen.