Läkar- och vårdarmottagningar

På denna sida finns instruktioner för kontakt med hälsocentralen.

Om du tilldelats en egenvårdare

Kontakta i första hand egenvårdare i alla hälsorelaterade ärenden, även i brådskande ärenden. Bäst lyckas detta via e-tjänsten Klinik, via tjänsten kan du skicka meddelande direkt till din egenvårdare. Vi strävar till att svara på meddelanden som skickas senast klockan 15 inom samma arbetsdag, på meddelanden skickade efter klockan 15 svarar vi inom nästa arbetsdag. Om du inte kan uträtta dina ärenden elektroniskt, kan du även ringa din egenvårdare vardagar klockan 9–9.30 samt klockan 12.30–13 (ända till 5.2.2023). Egenvårdarnas telefontid förändras 6.2.2023 så att man når dem vardagar klockan 9–10 per telefon.

Om du inte tilldelats en egenvårdare

Kontakta i första hand hälsovårdscentralen via e-tjänsten Klinik. Om du inte kan uträtta ditt ärende elektroniskt kan du även ringa tfn 019 5600 301. Telefonservicen har öppet vardagar klockan 8–15. Observera att mottagningen fungerar enbart via tidsbeställning, ring alltid på förhand!

Om det är fråga om ett olycksfall

Kontakta hälsovårdscentralens brådskande mottagning, tfn 019 5600 301. Telefonservicen har öppet vardagar klockan 8–15. Observera att mottagningen fungerar enbart via tidsbeställning, ring alltid på förhand!

Om det är fråga om en akut nödsituation, ring nödnummer 112, eller Jourhjälpen 116 117 (ytterom tjänstetid).

Hälsorådgivning för resenärer

Planerar du att resa utomlands?

Goda råd och tillräckliga förebyggande åtgärder är viktiga för alla resenärer. Kontakta hälsovårdaren i god tid (minst 2 månader innan resan) om du misstänker att ditt vaccinationsskydd behöver uppdateras!