Läkar- och vårdarmottagningar

Misstänker du coronavirussmitta?

  • Boka en tid för drive in -coronaprovtagning på adressen koronabotti.hus.fi
  • Du kan även göra en elektronisk bedömning av vårdbehovet via e-tjänsten Klinik. Vi strävar till att svara på meddelanden som skickas senast klockan 15 inom samma arbetsdag, på meddelanden skickade efter klockan 15 svarar vi inom nästa arbetsdag.
  • Om du inte kan uträtta dina ärenden elektroniskt, kan du också ringa Lovisa hälsovårdscentral, tfn 019 505 1300 vardagar klockan 8–16. Observera att mottagningen fungerar enbart via tidsbeställning, ring alltid på förhand tfn 019 505 1300. Tidsbeställningen stänger en timme före stängningsdags.
    • Övriga tider Jourhjälpen, tfn 116 117
    • Nödnummer 112

Boka tid via självbetjäning till coronatest

Lovisa- och Lappträskborna har nu möjlighet att själv boka en tid för drive in -coronaprovtagning i Lovisa, servicen finns på adressen koronabotti.hus.fi. 

Servicen är lätt att använda; svara på frågor gällande symptom, identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat, fyll i förhandsuppgifterna och boka en tid. Du får ett sms-meddelande om bekräftad provtagningstid samt direktiv för att komma på test. Efter att provsvaret är klart, får du ett sms-meddelande om resultatet på coronatestet. Om svaret är positivt, kontaktar kommunens team för smittosamma sjukdomar dig per telefon. Coronatestens resultat syns något fördröjt på Mina Kanta -servicen, om du bokat tid via självbetjäningen. Du kan även boka tid för drive in -coronaprovtagning för ditt barn.

Testning för coronavirus under pollensäsongen

Många personer får symptom som tyder på covid-19-infektion av pollen och gatudamm, såsom kliande ögon, vattnig snuva, hosta eller andnöd. Symtomen uppkommer i synnerhet utomhus och avtar inomhus.

  • Påbörja allergimedicinering omedelbart om du vet att du lider av pollensymtom.
  • Gå genast på covid-19-test om du får symtom, även om det är ett bekant allergisymtom. Om resultatet för covid-19-testet är negativt och symtomen klart lindras med allergimediciner behövs inget nytt test.
  • Gå på nytt på covid-19-test om allergisymtomen inte lindras trots effektiverad allergimedicinering, om de blir värre eller om du får andra symtom som tyder på en covid-19-infektion, såsom halsont, förändrat lukt- eller smaksinne, illamående, diarré, huvudvärk eller muskelvärk.

Ifall symtomen inte lindras och du behöver vård på grund av dina allergisymtom, kontakta Lovisa hälsostation antingen via den elektroniska tjänsten Klinik eller per telefon 019 505 1300 vardagar klockan 8–16.

Läkar- och vårdarmottagningarna med tidsbeställning

Om du tilldelats en egenvårdare

Kontakta i första hand egenvårdare i alla hälsorelaterade ärenden, även i brådskande ärenden. Bäst lyckas detta via e-tjänsten Klinik, via tjänsten kan du skicka meddelande direkt till din egenvårdare. Vi strävar till att svara på meddelanden som skickas senast klockan 15 inom samma arbetsdag, på meddelanden skickade efter klockan 15 svarar vi inom nästa arbetsdag. Om du inte kan uträtta dina ärenden elektroniskt, kan du även ringa din egenvårdare vardagar klockan 9–9.30 samt klockan 12.30–13. Om du inte når din egenvårdare på telefontiden, kontaktar vi dej.

Om du inte tilldelats en egenvårdare

Kontakta i första hand hälsovårdscentralen via e-tjänsten Klinik. Om du inte kan uträtta ditt ärende elektroniskt kan du även ringa tfn 019 505 1300 vardagar klockan 8–16.

Om det är fråga om ett olycksfall

Kontakta hälsovårdscentralens brådskande mottagning, tfn 019 505 1300 vardagar klockan 8–16.

Om det är fråga om en akut nödsituation, ring nödnummer 112, eller Jourhjälpen 116 117 (ytterom tjänstetid).

Hälsorådgivning för resenärer

Planerar du att resa utomlands?

Goda råd och tillräckliga förebyggande åtgärder är viktiga för alla resenärer. Kontakta hälsovårdaren i god tid (minst 2 månader innan resan) om du misstänker att ditt vaccinationsskydd behöver uppdateras!