Lagen om tryggande av tillgång till vård bestämmer inom vilken tid kommuninvånaren bör få icke-brådskande medicinskt nödvändig undersökning eller vård. Hälsovårdscentralen ska ordna sin verksamhet så att en patient vardagar under tjänstetid omedelbart kan få kontakt med hälsovårdscentralen. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ska göra en bedömning av vårdbehovet senast den tredje vardagen från det att patienten tog kontakt med hälsovårdscentralen, om inte bedömningen har kunnat göras första gången patienten tog kontakt.
Vård som i samband med bedömningen av vårdbehovet har konstaterats vara medicinskt eller odontologiskt nödvändig ska ordnas inom tre månader från det att vårdbehovet bedömdes. Dessa längsta väntetid på tre månader kan överskridas med högst tre månader inom munhälsovården.
Kontakt med Lovisa grundtrygghetscentral förverkligas via ett återuppringningssystem. Detta system används inom läkar/vårdarmottagningen och munhälsovården. Kontakt med hälsovårdscentralen samt bedömning av vårdbehovet förverkligas i huvudsak omedelbart tack vare återuppringningssystemet.
Hälsovårdscentralen mäter tillgången till vård genom att räkna den tredje lediga tiden till icke-brådskande vård i kalenderdagar. Hälsovårdscentralens T3-siffra är ett medeltal av dessa tider.
Väntetider i november 2022 (uppgifterna gäller icke-brådskande vård):
Kommunen publicerar uppgifter om väntetider med fyra månaders mellanrum (55 § i hälso- och sjukvårdslagen).
Kommunen ska inom utsatta tidsfrister erbjuda sina invånare de socialtjänster som föreskrivs i socialvårdslagen. I brådskande fall ska socialtjänster och anstaltvård ordnas även för personer som vistas tillfälligt i kommunen. I alla brådskande fall ska åtgärder vidtas omedelbart.
Enligt lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre ska kommunerna en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den social service som han eller hon ansökt om. Med väntetid avses i lagen den genomsnittliga tiden mellan den dag ansökan lämnas in och den dag den äldre får de tjänster som han eller hon har ansökt om.
Väntetider 1.1 – 30.9.2022