Klinik – elektronisk ärendehantering

Vi har inom Lovisa grundtrygghetscentral tagit i bruk en elektronisk ärendehantering inom social- och hälsovården. Via e-tjänsten Klinik kan du vilken tid på dygnet som helst uträtta dina ärenden elektroniskt via webbtjänsten, även kvällar och veckoslut, du behöver inte längre köa per telefon!

Nu kan du lätt kontakta social- och hälsovårdscentralen elektroniskt på webben precis då det passar dig bäst. Med e-tjänsten Klinik kan du dygnet runt bland annat beställa tider, förnya recept och sköta ärenden hos munhälsovården. Om ditt ärende gäller rådgivningar, fysioterapi eller utlåning av hjälpmedel, vuxensocialarbete, mentalvårds- eller missbrukarservice kan du även lämna en kontaktbegäran via tjänsten.

Hälso/socialvårdspersonalen behandlar ditt ärende och styr dig till rätt vård, exempelvis reserverar tid till läkares eller vårdares mottagning. Om du kontaktar oss vardagar innan klockan 15, behandlar vi ditt ärende inom samma dag. I övriga fall behandlar vi ditt ärende följande vardag.

Tack vare Kliniks e-tjänster behöver du inte redogöra för ditt ärende flera gånger, utan de uppgifter du gett flyttas automatiskt vidare till rätt person och ditt ärende sköts smidigare. Systemet kräver ingen inloggning eller att man skapar användarkoder.

Det är enkelt att använda tjänsten

  • Börja med att välja orsaken till din kontakt, exempelvis tidsbeställning.
  • Pricka in dina symptom på bilden som finns i tjänsten, därefter kan du berätta mera om dina symptom.
  • Efter att du beskrivit dina symptom ger du dina person- och kontaktuppgifter. Samtidigt kan du även informera om de tidpunkter då du inte kan komma till mottagningen, på så sätt hittar vi bättre en lämplig mottagningstid.
  • Efter att du skickat in uppgifterna får du en bekräftelse till din e-post.
  • Vi kontaktar dig inom samma eller följande vardag antingen per telefon eller per sms-meddelande.