Handikappservicen har som mål att främja handikappade personers förutsättningar till ett likvärdigt liv med övriga medborgare. Servicen underröjer olägenheter och hinder som handikappet orsakar.
Via e-tjänsten Klinik kan du vilken tid på dygnet som helst uträtta dina ärenden elektroniskt via webbtjänsten, du kan lämna en kontaktbegäran till handikappservicen. Vi strävar till att svara på meddelanden som skickas senast kl. 15 inom samma arbetsdag, på meddelande skickade efter kl. 15 svarar vi senast följande vardag.
E-tjänsten fungerar dygnet runt på adressen www.loviisa.fi/24hbetjäning.
Mera information om social- och hälsovårdens elektroniska tjänster hittar du på sidan www/loviisa.fi/sv/social- och hälsovård/social- och hälsovårdens elektroniska tjänster.
Vi gör upp en serviceplan tillsammans med klienten. Serviceplanen ska betjäna klienten funktionellt och helhetsbetonat och hänvisa till lämpliga tjänster.
En handikappad kan få tjänster och stödåtgärder för olika behov i vardagslivet. Tjänsterna delas in i subjektiva och anslagsbundna stödåtgärder.
Anslagsbundna tjänster är åtgärder som är avsedda för alla handikappade. Sådana tjänster är
Lovisa grundtrygghetscentral ansvarar för medicinska tjänster. Inom Lovisa och Lappträsk samarbetsområde följs anvisningar om anslagsbunda stödåtgärder som avses i lagen om service och stöd på grund av handikapp.
Utöver det här har gravt handikappade personer subjektiv rätt till tjänster som har preciserats i lag. Sådana tjänster är
Centralen handhar persontransporter som grundar sig på socialvårdslagen och på lagen om service och stöd på grund av handikapp. I fortsättningen beställer man färdtjänst från den nya beställningscentralen. Taksi Helsinki ansvarar för kommunernas gemensamma beställningscentral. Transporten kan beställas genom att ringa, skicka sms, e-mail eller via applikationen.
Förhandsbeställningar till den nya beställningscentralen kan göras från och med 22.8.2022 klockan 9.
Noggrannare klientanvisningar för beställning av resor och användning av servicen har skickats till de klienter som har färdtjänst. Mera information fås av ledande socialarbetare Johnny Haataja, johnny.haataja@loviisa.fi
Personlig assistans kan ordnas på olika sätt. Servicen kan anskaffas både från kommunala och privata serviceproducenter, varje fall diskuteras skilt med den egna socialarbetaren.