Onhan roska-astiasi kunnossa? Loviisan keskustassa havaittu rottia

Ei ole syytä paniikkiin, mutta on tärkeä tarkistaa ovatko omat nurkat siistit ja jätteiden keräyspaikat kunnossa.

Rottien esiintyminen alueella johtuu yleensä jätehuoltoon liittyvistä ongelmista. Loviisan ympäristönsuojeluviranomaisen tietoon on tullut ainakin yksi tapaus keskustan alueella. Jätehuoltomääräyksiä noudattamalla ongelmat pysyvät kurissa. Määräyksiä valvoo ympäristönsuojeluviranomainen.

Ennaltaehkäisy on tärkeää – jätteiden keräyspaikat kuntoon

Kiinteistön jätehuolto tulee järjestää niin, etteivät eläimet pääse jäteastiaan tai biojätekompostoriin.  Jäteastioiden tulee olla siistit ja niiden kannet tulee aina olla suljettuina. Kannattaa myös tarkistaa, että jäteastian pohjassa mahdollisesti oleva tulppa on kiinni.

Lintujen ruokinta houkuttelee jyrsijöitä. Tähän aikaan vuodesta lintuja ei pidä ruokkia, ja talvella ruokinta tulisi taajama-alueella olla pienimuotoista.

Ravinnon lisäksi rotta tarvitsee pesimäpaikkoja. Rotta suosii kosteita, maanläheisiä paikkoja, joihin se voi helposti kaivaa maanalaisia käytäviä. Muutaman sentin kokoiset aukot sokkelin kohdalla saattavat olla merkki rottien piilopaikasta. Myös erilaiset lauta- ja romukasat tarjoavat hyvän suojan rottapoikueille, joten ne tulee siivota pois.

Ammattilainen apuna torjunnassa

Rottia tulee torjua, sillä rotat aiheuttavat vahinkoa saastuttamalla elintarvikkeita, levittämällä tarttuvia tauteja ja tuhoamalla rakenteita ja laitteita jyrsimällä. Rotat pesiytyvät alueille, joilla niillä on mahdollisuus löytää ravintoa ja pesimäpaikkoja.

Terveydensuojelulain mukaan kiinteistön omistajan tai haltijan on tarvittaessa velvollinen ryhtyä toimenpiteisiin rottien, hiirien ja muiden haittaeläinten hävittämiseksi kiinteistöltä. Kiinteistön omistajan tai haltijan on myös hoidettava kiinteistöä siten, että rottien pesiytyminen ja ravinnon saanti estyvät.

Tarvittaessa rottia voidaan hävittää loukuttamalla tai myrkyttämällä. Myrkytys tulee tehdä samaan aikaan muiden torjuntatoimenpiteiden kanssa. Myrkkysyöttejä ei ole enää yleisessä myynnissä eli on käytettävä ammattitorjujaa. Syötit sijoitetaan erityisiin syöttilaatikoihin ja kanteen laitetaan varoituslappu.

Ongelmakohta työn alla

Loviisan keskustakorttelissa olevan ongelmakohdan torjunta on käynnistetty. Jätehuoltoyhtiö on ohjeistanut isännöitsijää, ja jätteidenkeräyspiste siivotaan sekä varustetaan uusilla astioilla.

Mikäli rottia havaitaan taloyhtiön alueella, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi isännöitsijälle. Omakotialueella ongelmasta kannattaa keskustella naapurien kanssa ja ryhtyä torjuntaan viipymättä.

Lisätietoja antaa Loviisan kaupungin ympäristönsuojelutarkastaja Maud Östman, puh. 0440 555 413, maud.ostman@loviisa.fi.

Artikkelissa on käytetty arkistokuvaa.