Tervetuloa luennolle erityislahjakkaista lapsista 9.2.

Onko erityislahjakas lapsi haaste vai mahdollisuus? Aiheesta keskustellaan kaikille avoimella luennolla Kino Marilynissä lauantaina 9.2.2019 kello 12–15.

Kurkota tähtiin-hanke järjestää Loviisassa luentopäivän teemalla Lahjakkuus. Kaikki ovat sydämellisesti tervetulleita: vanhemmat, joukkueenjohtajat, valmentajat ynnä muut!

Ei ennakkoilmoittautumista (opetushenkilökunta ilmoittautuu Pedanetin Osaava-Kunnigin kautta). Kino Marilyniin mahtuu 170 henkeä. Osoite on Kuningattarenkatu 17.

Lämpimästi tervetuloa!

Mona Liljedahl

Luennoitsijat

• klo 12–13: MAARIT KORHONEN: KOULUKRIITTISYYS
    Maarit Korhonen valittiin vuoden opettajaksi 2016. Hänen kirjansa Kun koulu ei tajua antaa yhden näkökulman koulussa annettavalle opetukselle.
  • klo 13–14: KARI UUSIKYLÄ: TÄTÄ SE ON JA NÄIN SE NÄKYY
    Kari Uusikylä oli ensimmäinen suomalainen opettajankouluttaja/tutkija/professori, joka otti lahjakkaiden opetuksen puheeksi vuosituhannen vaihteessa. Häneltä on aiheesta julkaistu mm. kirja Lahjakkaiden kasvatus.
  • klo 14–15 MONA LILJEDAHL (Ruotsi): BLINKA LILLA STJÄRNA – ELEVER MED TWICE EXCEPTIONAL
    Mona Liljedahl on syntynyt Suomen Pietarsaaressa ja kasvanut Ruotsissa. Kieltenopettaja, pedagogi ja luennoitsija on erikoistunut erityislahjakkaisiin lapsiin. Luennon teemana on lahjakkaat lapset, joilla on jokin oppimista tai oppimisympäristöön sopeutumista haittaava ominaisuus. Heihin viitataan englanninkielisellä termillä ”twice exceptional” eli ”kahdella tavalla erikoislaatuinen”. Käytössä on myös lyhenne ”2E”.

Mikä Kurkota tähtiin?

Kurkota tähtiin – Sikta mot stjärnorna kuuluu OPH:n kärkihankkeisiin. Hankkeen on tarkoitus tehdä lahjakkuudesta luontevasti näkyvää ja saada aikaan laajaa keskustelua, joka häivyttää aiheen ympäriltä mystiikan ja elitismin leiman.

Loviisalaisrehtoreiden valmistelema hanke keskittyy lasten ja nuorten lahjakkuuden problematiikkaan, erilaisiin käytännön kokeiluihin ja toimintamallien rakentamiseen. Hanke on täysin kaksikielinen ja siinä ovat mukana kaikki Loviisan perusopetuksen koulut.