Loviisan keskustaan avattiin ensimmäiset sähköautojen latauspisteet

Sähköautojen latauspiste torilla

Loviisan keskustaan avattiin 27. heinäkuuta 2017 ensimmäiset sähköautojen latauspisteet. Torille ja Laivasillalle tulevat latauspisteet palvelevat jatkossa sekä paikkakuntalaisia, että Loviisassa vierailevia matkailijoita.

Torin laidalla olevat latauspisteet ovat käytössä, kun taas Laivasillan latauspisteet avataan näillä näkymin heinä-elokuun vaihteessa, kun asennustyöt ja käyttöönottotestaus on saatu valmiiksi.

Torille tulee kaksi latauspistettä, jossa voi ladata neljää autoa yhtä aikaisesti. Laivasillalle tulee yksi latauspiste, jossa voi ladata kahta autoa. Pisteiden maksimilatausteho on 22 kW.

Loviisan latauspisteet tulevat osaksi Fortum Charge & Drive -verkostoa. Suomessa Charge & Drive -latauspisteitä on noin 120, joista 40 on pikalatauspisteitä.

”Loviisaan on helppo poiketa, E18-moottoritieltä on vain viiden minuutin matka keskustaan. Uskomme, että sähköautojen latauspisteet osaltaan houkuttelevat myös turisteja kesäiseen Loviisaan. Toki latauspisteet palvelevat hyvin myös paikkakuntalaisia”, toteaa kehittämisjohtaja Sten Frondén Loviisan kaupungilta. Sähköinen liikenne on tulevaisuudessa tärkeä osa parempaa elinympäristöä ja Loviisa haluaa olla tässä edelläkävijöiden joukossa”.

Sähköauton akun lataaminen täyteen niin sanotuilla puolinopeilla latauspisteillä kestää noin 2–3 tuntia automallista riippuen. Latauksen voi käynnistää joko tekstiviestillä tai rekisteröitymällä Fortum Charge & Drive -verkoston käyttäjäksi, jolloin lataus onnis-tuu RFID-avaimella tai mobiilisovelluksella.

Latauspisteillä voivat ladata käytännössä kaikki erilaiset sähköautot ja pistokehybridit. Latauksessa käytetään niin sanottua Type 2 -latausjohtoa, joka asiakkaalla on autossa mukana ja joka on vakiintunut julkisissa latauspisteissä käytettäväksi standardiksi.

Kun latauspisteet ovat käytettävissä, ne julkaistaan tällä kartalla.

Artikkelia on päivitetty 27.7.2017 torin latauspisteiden auettua.