Pohjoismainen kirjallisuusviikko: Pääkirjastolla vietetään 11.11.2019 Iltahämärässä

Tule kuuntelemaan äänenlukua ja nauttimaan teetarjoilusta!

Kuva Pohjoismainen kirjallisuusviikko

Pohjola-Norden Loviisa järjestää pääkirjastolla äänen lukemistapahtuman joka on osa Pohjoismaista kirjallisuusviikkoa. Maanantaina 11.11.2019 klo 17 on luvassa tunnelmallinen, aikuisille tarkoitettu ”Iltahämärässä” ääneenlukutuokio.

Vuoden ääneenlukuteksti on poimittu Babetten pidot -novellista, jonka on kirjoittanut tanskalainen kirjailija Karen Blixen (pseudonyyminä nimellä Isak Dinesen).

Elämys ääneenluvun ympärillä alkaa jo ennen kuin kirja aukeaa. Verhojen sulkeminen, valaistuksen himmentäminen ja muutaman kynttilän sytyttäminen luovat kiehtovan tunnelman ääneenlukuhetkelle, pimenevässä marraskuun illassa.

Pohjola-Norden Loviisa järjestää samalla viikolla myös ”Aamuhämärässä” ääneenlukutuokioita alakouluissa.

Pohjoismainen kirjallisuusviikko on ääneen lukemistapahtuma, jossa luetaan samoja tietyn teeman mukaisia otteita pohjoismaisesta kirjallisuudesta samaan aikaan koko Pohjolassa, Baltiassa ja muissa Pohjolasta kiinnostuneista instituutioista ympäri maailmaa. Norden-yhdistysten liiton hallinnoima hanke pyrkii levittämään ja ilmentämään lukemista, pohjoismaista kirjallisuutta ja pohjoismaista narratiivista perinnettä. Pohjoismainen kirjallisuusviikko järjestetään kerran vuodessa viikolla 46 ja kirjastot, koulut ja muut kulttuurilaitokset järjestävät ääneen lukemista lapsille ja nuorille aamulla ja aikuisille illalla.  Pohjoismaiden ministerineuvosto rahoittaa hanketta.

Tänä vuonna pohjoismainen kirjallisuusviikko tarjoaa lapsille, nuorille ja aikuisille kutsun juhlimaan kirjallisuuden merkeissä. Vuoden teema on ”Juhlat Pohjolassa”.

Vapaa pääsy.