Valtuusto: Harjurinteen koulun vanha osa peruskorjataan

Loviisan kaupunginvaltuusto päätti, että Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion vanhin, 1950-luvulla rakennettu osa peruskorjataan. Peruskorjaus maksaa arviolta kuusi miljoonaa euroa ja kestää noin kaksi vuotta.

Harjurinteen koulun vanha osa on rakennettu vuosina 1950 ja 1957 ja se on kooltaan 5 300 neliömetriä. Ramboll Oy:n tekemän korjaussuunnitelman mukaan koulun peruskorjauksessa uusitaan noin kaksi kolmasosaa rakennuksen välipohjarakenteista.

Rakenteista puretaan lattiapäällysteet, pintalaatat, lämmöneristeet ja puurakenteet. Jäljelle jäävät betonipinnoista puhdistetaan huolellisesti kaikki liimat ja pinnoitteet ennen uusien rakenteiden ja pinnoitteiden asentamista. Peruskorjaukseen kuuluu myös esimerkiksi joidenkin väliseinien ja liikuntasalin näyttämön purkamista.

Opetustilojen lattiat pinnoitetaan polyuretaanimassapinnoitteella, jolloin liima-aineita ei tarvita. Tämä vähentää riskiä VOC-päästöjen osalta oleellisesti. Aula- ja käytävätiloihin asennetaan keraamiset laatat.

Rakennuksen punaisen osan vesikatot uusitaan ja myös yläpohjan lämmöneristeet uusitaan. Noin viidesosa talotekniikasta joudutaan uusimaan, ennen kaikkea ilmanvaihtokoneet. Kotitalouden opetustilat uusitaan kokonaisuudessaan.

Peruskorjauksen yhteydessä koulun toiminnallisuutta parannetaan koulun nykyisen ja tulevan käyttöä ajatellen. Esimerkiksi opettajahuone siirretään keskeisemmälle paikalle.