Kesälinja ajaa todennäköisesti myös ensi vuonna

Kesälinjan kesäbussi ajossa

Sekä asiakkaat, linja-autoyrittäjät että Loviisan kaupunki ovat tyytyväisiä niin sanottuun Kesälinjaan, eli busseihin jotka ajoivat kylien ja kaupungin keskustan väliä viime kesänä. Kesälinjalle on mitä todennäköisimmin luvassa jatkoa ensi vuodelle.

Kesälinja koostui oikeastaan kahdesta linjasta, läntisestä ja itäisestä. Kabbölestä lähteneellä läntisellä linjalla oli keskimäärin 12–15 matkustajaa, suurin osa Kabbölen ja Isnäsin suunnalta. Kävipä joskus niinkin, että 25-paikkainen midibussi oli miltei täynnä.

Ruotsinpyhtään suunnalla loviisalaisia ja kesävieraita kyydinnyt itäinen linja oli yhtä suosittu. Sen sijaan Tesjoen, Pernajan kirkonkylän, Sävträskin sekä Lapinjärven tien varrella sijaitsevien kylien asukkaat eivät tuntuneet löytäneen mahdollisuutta matkustaa bussilla keskustaan tai esimerkiksi Ruukkiin. Tämä yllätti linja-autoyrittäjät Mats ja Lars Erikssonin.

Hieman plussan puolella

Aloitteen Kesälinjasta tehneet Erikssonin veljekset kertovat linjan tehneen hieman plussaa kassaan.

– Tarkoitushan ei ollutkaan tehdä suurta voittoa, vaan kokeilla jotain uutta, Mats Eriksson kertoo. Loviisan kaupungin kylien kehitykseen annettava tuki peitti noin puolet kustannuksista.

Loviisan kaupungin kehittämisjohtaja Sten Frondén kertoo, että vastaavaa niin sanottua kyläkehitysrahaa löytyy myös kaupungin vuoden 2018 budjettiesityksessä. Kesälinjan jatkuminen ensi vuonna on hyvin todennäköistä.

– Kuluneen kesän projekti oli kokeiluluonteinen, sen sijaan ensi vuoden toiminta tullaan kilpailuttamaan.

Pyörä ja lapsenlapset mahtuivat kyytiin

Suurin osa Kesälinjan matkustajista oli eläkeiässä tai ylemmässä keski-iässä ja heidän joukossaan oli sekä loviisalaisia että kesäasukkaita. Osalla oli mukanaan lapsenlapset ja joitakin nuoriakin näkyi, muun muassa nuorukainen polkupyörän kanssa.

Lars Eriksson kertoo myös kuljettajien viihtyneen.

– Ajoin itse usein Kabbölen linjaa ja keskustelut kävivät vilkkaina. Monelle bussi oli mukavaa vaihtelua sille, että joutuisi pyytämään naapuria tai tuttavaa kuskiksi keskustaan.

Parannettavaakin löytyy

– Jälkiviisaana on todettava, että reitit Pernajan kirkonkylään ja Haddomiin olisivat voineet olleet Sävträskin tapaan erikseen tilattavia, Mats Eriksson pohtii. Se olisi tehostanut toimintaa ja tehnyt matkasta mukavamman.

Tulevaisuudessa bussin saattaa pystyä tilaamaan kotikyläänsä tekstiviestillä soittamisen sijaan.

Tänä vuonna kokeilu käynnistyi juhannuksena, mutta sekä yrittäjien että Sten Frondénin mielestä parempi ajankohta on heti koulujen päättymisten jälkeen. Menneen kesän tapaan Kesälinja voisi ajaa viimeisen kerran ennen koulujen alkua.

Lue lisää kesän 2017 Kesälinjasta