Plastkritisk samtidskonst på Lovisa stadsmuseum i sommar 

Konstutställningen A Critical View on Plastic 31.5-7.9.2025 kompletterar Lovisa stadsmuseums historiska utställning Plastic Fantastic genom att undersöka plasten ur ett nutida och kritiskt perspektiv.  

Efterkrigstidens plastutopi och den lokala plastindustrins glansdagar är förbi och konstnärerna i utställningen söker efter sätt att förhålla sig till ett material som vi i dagens läge inte klarar oss utan men som har förlorat sin status som framtidens fantastiska material.  

A Critical View on Plastic utställningen är en del av University of Kucku – Faculty of Art, Sustainability, Rest and Whatever, ett tvåårigt projekt av Art in Lov och Loviisa Contemporary. Projektet undersöker olika aspekter av hållbarhet genom konsten. University of Kucku är en kollektiv lärandeprocess där alla är välkomna med. Projektet kulminerar i konstbiennalen Kucku 2026.  

– Vi valde temat hållbarhet eftersom det är så brådskande – inte bara ekologiskt, utan även politiskt och socioekologiskt i dagens värld, säger Heidi Lunabba på den kuratoriella gruppen vid University of Kuckus vägnar.

Alla som vill kan anmäla sig som studerande vid University of Kucku och kan dokumentera sina studiepoäng med University of Kucku stämplar. Du kan få stämplarna till exempel på ett klädesplagg eller anteckningsbok.

Som studerande vid University of Kucku kan du få stämplarna till exempel på ett klädesplagg.

Konstnärerna i utställningen har valts genom ett Open Call med över 100 ansökningar, målsättningen var att visa arbeten av såväl lokala som internationella konstnärer. Residenset Art in Lov Residence erbjöd en av utställningens konstnärer möjlighet att jobba på sitt verk till utställningen i Lovisa.   

Ilona Valkonen och Kati Rapia, båda från Lovisa, visar delar ur helheten Notes on the State of the World. I projektet har unga från olika orter kring Östersjön samlat skräp som havet lyft upp på stranden och byggt dräkter av materialet tillsammans med konstnärerna. Dräkterna som de unga har avporträtteras med förmedlar en känsla av tilltro till kommande generationer och utgör anteckningarna av världsläget. I Lovisa har verkstäder ordnats på Lövö, i Valkom och i Bella. 

– Skräp i havet är ett arv som förs vidare till kommande generationer – sorgligt nog är plast den mest synliga formen av förorening i Östersjön, förklarar Kati Rapia. – Vårt mål är att bemöta klimatångest och handlingsförlamning genom att ersätta dem med konkreta handlingar, delaktighet och hopp, fortsätter Ilona Valkonen. 

Henok Getachew Woldegebreal bosatt i Berlin men ursprungligen från Etiopien har under sin residens vistelse i Lovisa skapat en kinetisk installation som han kallar Stream of Waste. Projektet bygger på en oro kring all plast som hamnar i haven och därifrån blir en del av livet på jorden i form av mikroplaster som idag förutom i haven hittas i luften, i näringskedjan och i våra kroppar.  

– Det här verket syftar till att öka medvetenheten och främja dialog kring den globala frågan om plastkonsumtion och hållbarhet. Genom att förvandla bortkastat avfall till ett engagerande konstverk erbjuder installationen både en reflektion över den historiska optimismen kring plast och en kritik av dess bestående konsekvenser, säger Henok Getachew Woldegebreal. 

I verket rinner plasten i en aldrig sinande ström och lovisabor har i samarbete med Utopiaklubi och Lovisavikens Skola haft möjlighet att hämta plastavfall och göra sitt eget vardagsskräp till en del av installationen.   

Elever i klass 7 a-e i Lovisavikens skola och konstnären Heidi Lunabba har tillsammans skapat en serie vimplar med titeln Saker som jag inte kom ihåg att jag hade. Eleverna har försökt komma ihåg alla saker de har och sedan hämtat med sig saker som de inte kom ihåg att de ägde. Med dessa har de skapat fotogram i cyanotypiteknik på återvinningstextil.

Helheten för tankarna till överdriven konsumtion och alla de föremål som människor i vår konsumtionskultur samlar på sig. Behöver vi verkligen alla dessa saker som vi inte kommer ihåg att vi äger? Om vi har så mycket behöver vi skaffa mer?  

Det lokala queerkollektivet Tuhmat; Joonas Parviainen & Susse Seppälä tycker att konst är till för alla, därför för de in konstskapandet i Lovisas sommar genom en serie performanceverk, tillfälliga installationer och öppna konstverkstäder med titeln Rörelseutrymme i efterplasttiden belyser de relationen mellan plast och natur.  

– De centrala temana i våra verk är multisinneupplevelser, gemenskap, naturens välgörande effekter och möten, säger Susse Seppälä och Joonas Parviainen. 

Hittade och återvunna material omformas och deltagaren får uppleva lokala resurser och cirkulär ekonomi som ett alternativ till konsumtion och fossila bränslen. Verkstäderna, performanserna och installationerna sker under sommarevenemang i Lovisa. 

– Det blir verkstäder, performance och installationer under flera olika sommarevenemang. Till exempel på Plagens kan man uppleva en Mikropplastpicknick under evenemanget Picnic on the Beach, och under Konstens natt visar vi installationen En midsommarnattsdröm på Lovisa museum, säger Susse Seppälä och Joonas Parviainen 

Konstnärsduon Tuhmat

Utställningen har producerats av Art in Lov i samarbete med Lovisa stadsmuseum. Art in Lov tackar för ekonomiska bidrag av Lovisa stad, Svenska Kulturfonden, Taike, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Konstsamfundet samt Kultur i skolan via Lovisavikens skola. Vi tackar Loviisa Contemporary, Utopiaklubi och Lovisa Svenska Boyscouter för medverkan i projektet.  

A Critical View on Plastic visas på Lovisa stadsmuseum 31.5-7.9.2025 

Adress: Parkgatan 2, Lovisa  
Öppet: i september-maj tis-sön kl. 12–16, i juni-augusti tis-sön kl. 11-17