En gångöppning för båtar byggs i den flytande bron

I den flytande Kronobron byggs en övergångsbro för fotgängare, vilket möjliggör det att små båtar kan gå under bron. Den planerade övergångsbron utelämnades vid upphandlingsskedet med näringslivs- och infrastrukturnämndens beslut. 

– Upphandlingsbudgeten för den flytande bron var stram. Ersättandet av övergångsbron med en lägre strömningsöppning möjliggjorde genomförandet av bron i situationen vid upphandlingsskedet. Vattenområdet norr om bron är grunt, vilket ytterligare för sin del talade för utelämnandet av gångöppningen, konstaterar infrastrukturchef Pekka Stenius.

Uppdatering i vattentillståndet

Det att det inte fanns en gångöppning var dock i konflikt med vattentillståndsbestämmelsen som gällde bron. Staden var i kontakt med närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, som anvisade att söka ändring i bestämmelserna hos regionförvaltningsverket som är tillståndsmyndighet. Beslutet i ärendet kom i september 2025 och vattentillståndet har vunnit laga kraft.

I det nya tillståndet kom det flexibilitet i bestämmelserna gällande brons byggnadsmaterial, installationssätt och tilläggsutrustning. Till exempel har materialen som används inte bundits till endast en typ och man kan tillägga bänkförsedda utvidgningsdelar till den flytande bron. Ändring beviljades dock inte i bestämmelsen om gångöppning. Övergångsbron ska genomföras i enlighet med den ursprungliga bestämmelsen.

– Staden är nöjd över att man lyckades få en lösning i brons bestämmelser trots att genomförandet av gångöppningen kräver tilläggsbyggande. Den flytande bron har i sin nuvarande form varit fungerande för gångtrafik och cykling, men den har begränsat trafiken till sjöss. Övergångsbron som ska byggas möjliggör till exempel paddling under bron, så ändringen gör områdets rekreationsbruksmöjligheter mångsidigare. Ändringsarbetet har ingen inverkan på omsättningen av vatten, för bron har sedan färdigställningen haft en strömningsöppning som förutsattes i ytvattenutredningen, säger Stenius.

Den flytande övergångsbron med pontonkonstruktion kommer att utplaceras i mittdelen av Kronobron, där den ersätter strömningsöppningen vid huvudfåran av Lovisaåns delta. Längden av övergångsbron med ramper är cirka 40 meter. Bredden av gångöppningen för båtar är fyra meter och höjden från vattenytan är minst en och en halv meter. Genomförandet av övergångsbron kommer att föreslås i budgeten för 2026.

Kronobron är en 340 meter lång pontonbro som togs i användning i juli 2023. Kronobron, som är avsedd för gång och cykling, binder samman Lovisavikens östra och västra strand.