Lovisa stad polisanmäler stöld av regnbågsflagga

regnsbågsflagga

Regnbågsflaggan togs från flaggstången på torget i Lovisa under midsommar. Lovisa stad fördömer stölden av flaggan och gör en polisanmälan. En ny flagga vajar redan i flaggstången på torget.

Staden flaggar med regnbågsflagga på Lovisa torg och badstranden Plagen under Pridemånaden i juni. Regnbågsflaggning ordnas också under evenemanget Lovisa Pride 8.8.2026.

Regnbågsflaggningen är en del av att främja likvärdighet och jämlikhet. Stadsfullmäktige i Lovisa stad fattade beslut om en årlig regnbågsflaggning utgående från en fullmäktigemotion i maj 2026.