Lilla kulturstigen växer – daghemmen i Lovisa får fler konstväskor

Som ett komplement till skolornas kulturstig startade vi redan hösten 2019 Lilla Kulturstigen, som är riktad till småbarnspedagogiken. Syftet med Lilla Kulturstigen är att erbjuda daghemspersonalen material och idéer till stöd för kulturfostran. Detta material består av konstväskor, som daghemmen kan låna. Den främsta avsikten är att införliva konst och kultur som en del av vardagen – materialet i väskorna kan användas när som helst. Dessutom kan väskans ankomst till daghemmet och öppning utgöra ett programnummer i sig!

Som en del av Lovisa stads plan för kulturfostran har kulturtjänsterna redan i flera år koordinerat en kulturstig för grundskolorna i Lovisa. Denna kulturstig har varje år erbjudit skoleleverna i Lovisa smakprov från olika områden inom kultur och konst. Kulturstigen är ett verktyg för att genomföra kulturfostran, konstfostran och kulturarvsfostran som en del av undervisningen i kommunen. Syftet är att hjälpa såväl pedagoger som lärare att utnyttja lokala kulturinnehåll och lärmiljöer. Planen för kulturfostran säkerställer jämlika möjligheter att delta i och bekanta sig med konst och kultur; förmågan att förstå, bedöma och använda kultur utvecklas och förmågan att läsa budskapen i medier och den omgivande världen stärks. Eleverna lär också känna kulturen och kulturarvet i näromgivningen, och genom kulturfostran lär de sig också att förstå kulturernas mångfald. Barnens förmåga att tänka och lära sig utvecklas då de får undersöka, tolka och skapa – det stärker barnets positiva självbild.

Teaterväskan, sammanställd av Teater Fabel. Kan du gissa vilken bekant saga det är fråga om?

Teater, musik, dans, ordkonst – väskorna bjuder på glädje, upplevelser och tips

Den första materialväskan som daghemmen kunde låna via biblioteken var teaterväskan, som sammanställdes av Teater Fabel. Väskan innehåller en särskild pjäs och rekvisita för den, anvisningar och olika övningar för att skapa en egen teaterstund i daghemmet. Anvisningarna inkluderar också en viktig påminnelse om att den berättelse som finns i väskan endast är en utgångspunkt: i daghemmens händer kan karaktärerna och berättelserna utmynna i något helt annat!

Senare färdigställdes musikväskan i samarbete med musikinstitutet. I denna väska finns tips och idéer på olika lekar och spel i anslutning till ljud av olika slag. Med i väskan finns dessutom rytminstrument och bland annat Nalle Näpen, som gärna lyssnar på barnens uppträdanden.

Under hösten 2021 kompletterades samlingen väskor med Lovisa Dansinstituts dansväska samt med ordkonstväskan, som ordkonstpedagog Satu Liikkanen (Satumatka production) sammanställt. Utöver dessa finns det två väskor för rim och ramsor i cirkulation: en på finska och en på svenska. Också i dessa väskor finns en massa inspirerande och roligt material till stöd för vardagen i daghemmen.

Dansväskan är en del av Lovisa Dansinstituts projekt Danstassarna och utgör ett introduktionspaket för dans som dansinstitutet sammanställt för småbarnspedagogiken. Dansväskan har planerats av dansinstitutets lärare i barndans.

I ordkonstväskan finns bland annat handdockor, litteratur, musik och såpbubblor. I väskan för rim och ramsor finns tips på att göra ramsor, och i den finska väskan finns bland annat en påse för trafikramsor och kort för rörelseramsor. Väskorna för rim och ramsor utarbetades i samarbete mellan småbarnspedagogikens projekt Erövra språket, biblioteket och kultur- och idrottstjänsterna.

Målet är att vid sidan om väskorna genomföra verkstäder och besök för såväl pedagogerna som barnen. Vår förhoppning är att väskorna ska pigga upp vardagen och vara ett ytterligare verktyg för daghemspersonalens egen verksamhet. Vi hoppas på respons på användningen av väskorna, såsom också utvecklingsidéer för att utveckla Lilla Kulturstigen. Och naturligtvis välbefinnande för barnen!