Lovisa lanserar Kulturstigen 2.0 – konst och kultur som en naturlig del av lärandet

Lovisa stad tar ett nytt steg i sitt långsiktiga kulturfostransarbete. Med lanseringen av Kulturstigen 2.0 utvecklar staden sin plan för kultur- och konstfostran i småbarnspedagogiken, förskola, skola och gymnasium. Den uppdaterade modellen bygger på erfarenheter från det treåriga strategiska SKAPA-projektet, som genomförts med stöd av Svenska kulturfonden.

– SKAPA har varit ett underbart projekt som gett oss mod, struktur och inspiration att bygga vidare. Vi har fått möjlighet att samarbeta med professionella konstpedagoger och utveckla nya arbetssätt i både skolan och småbarnspedagogiken, säger Johanna M. Lönnfors, kulturbadskoordinator i Lovisa stad.

Konstundervisningen stärker barns och ungas självkänsla, välbefinnande, empati, identitet, självuttryck och kreativitet. Det är viktigt att det är en synlig del av läroplanen för alla barn och unga.

Från småbarn till gymnasiet – kultur genom hela skolstigen

Kulturstigen 2.0 garanterar att alla barn och elever i Lovisa – från småbarnspedagogiken till gymnasiet – får möta konst, kultur och kulturarv varje år under sin skolgång.

I småbarnspedagogiken har teater, dans, ordkonst och bildkonst blivit en naturlig del av vardagen.

– Det är speciellt värdefullt att konstämnena blivit något som sker i vardagen, inte bara som enstaka projekt. Barnen uttrycker sig, skapar och upplever genom flera sinnen, säger Sofia Hoff, chef för småbarnspedagogiken i Lovisa stad.

Inom den grundläggande utbildningen fortsätter kulturinnehållet med tydlig progression från år till år – till exempel dans i årskurs 1, bildkonst i årskurs 2, litteratur och berättande i årskurs 3, musik i årskurs 4, teater och scenkonst i årskurs 5, samt historia, arkitektur och film i de högre årskurserna. Även gymnasiet omfattas nu av planen, där studerande bland annat får möta improvisationsteater som stärker kreativitet och uttrycksförmåga.

Musikverkstad för barn med särskilda behov – för tillgänglighet och likabehandling

En ny och viktig del av Kulturstigen 2.0 är musikverkstaden för barn med särskilda behov. Genom riktade kulturinsatser vill Lovisa stad säkerställa att alla barn får möjlighet att delta och uttrycka sig genom konst och musik, oavsett förutsättningar.

– Det här är ett viktigt steg för tillgänglighet och likabehandling. Alla barn ska ha rätt att uttrycka sig och uppleva glädjen i skapande, på sitt eget sätt, säger Lotta Juslin, rektor för Generalshagens skola.

Professionella kulturpedagoger i samarbete med skolorna

Ett viktigt inslag i Kulturstigen 2.0 är det fördjupade samarbetet mellan professionella kulturpedagoger och stadens lärare. Konstnärer och pedagoger från olika områden – musik, dans, teater, ordkonst, film och bildkonst – samarbetar med skolor och förskolor för att planera och genomföra kulturupplevelser som stödjer undervisningen.

– Det här samarbetet är ovärderligt. Lärarna får nya metoder, konstnärerna möter barn och unga i vardagen, och eleverna får uppleva kultur på riktigt – inte bara läsa om den, säger Auli Saarinen, utbildningschef i Lovisa stad.

En plan som stärker Lovisas livskraft

– Kulturstigen 2.0 passar perfekt ihop med Lovisas utmärkelse som Barnvänlig kommun (Unicef). Det förpliktigar oss att fortsätta utveckla verksamheten med barnens bästa i fokus, säger Kirsi Kinnunen, bildningsdirektör i Lovisa stad.

– Satsningen på kultur och delaktighet tillför livskraft till staden och gör Lovisa ännu mer attraktiv som hemstad för både nuvarande och nya familjer.

En plan för framtiden

Kulturstigen 2.0 bygger på den tidigare planen för kultur- och konstfostran, men utvecklar den vidare för att möta dagens behov. Syftet är att alla barn och unga ska få likvärdig tillgång till konst och kultur – och att kulturarvet i Lovisa blir en levande del av undervisningen.

Planen finns tillgänglig på Kulturfostran i Lovisa – Kulturstigen och integreras stegvis i stadens alla skolor och enheter för småbarnspedagogik.