Inom Lovisas småbarnspedagogiska tjänster arbetar en språk- och kulturlärare. Hon arbetar som en del av småbarnspedagogikens stödteam och samarbetar med pedagogerna i barngrupperna samt med barnens vårdnadshavare.
Språk- och kulturpedagogen besöker främst de barngrupper där det finns barn med ett annat modersmål än finska eller svenska. Hon utbildar och handleder pedagogerna i frågor som rör språk- och kulturpedagogik och deltar i planeringen, genomförandet och utvärderingen av undervisningen i finska eller svenska för barn med ett annat modersmål än finska eller svenska. Undervisning i svenska som andraspråk (S2-undervisning) sker i olika individuella situationer, i smågrupper samt som en del av småbarnspedagogikens heldagspedagogik. Språk- och kulturpedagogen följer med S2-undervisningen i grupperna och bedömer två gånger per år språket hos barn som deltar i undervisningen. Inlärningen i svenska stöds till exempel med hjälp av bildstöd, tecken och övningar som baserar sig på lek och spel.
När ett barn lär sig ett nytt språk är det viktigt att även främja barnets modersmål och hemspråk, eftersom det utgör grunden för inlärning av andra språk. Huvudansvaret för barnets inlärning av modersmål och hemspråk ligger hos barnets vårdnadshavare.
Inom språk- och kulturmedveten småbarnspedagogik görs de språk och kulturer som finns i barngruppen och det omgivande samhället till en synlig del av verksamheten. Det är viktigt att känna igen språkets betydelse för barns utveckling, lärande, interaktion och samarbete. Språk är närvarande i allt och påverkar oss alla. Deras roll vid uppbyggandet av identiteten och känslan av tillhörighet i samhället är central. Pedagogerna ska vara medvetna om att de fungerar som språkliga förebilder för barnen. Deras uppgift är att uppmuntra barn till mångsidigt språkbruk och erbjuda möjligheter att bekanta sig med olika språk på ett öppet sätt. Att bekanta sig med olika språk, livsåskådningar, kulturer och övertygelser vidgar både barnens och pedagogernas världsbild och skapar en accepterande atmosfär. Detta ger barnet en möjlighet att hitta förebilder som stärker barnets kulturidentitet och självkänsla.
Mer information om språk- och kulturmedveten pedagogik inom Lovisas småbarnspedagogik hittar du i handboken för språk- och kulturmedveten pedagogik.